facebook pixel

Je dobré každý den konzumovat ořechy?

Jsou ořechy skutečně tak důležitá složka stravy nebo jsou přeceňované? Jaká je ideální 'dávka'? Pojďme se s námi podívat!

Každý by měl sníst alespoň hrstku ořechů denně. Tohle tvrzení je podle všeho správné a byli bychom blázni, kdybychom ořechy do svých jídelníčků občas nezařadili. Pokud teda nejste alergici, tam vám to odpustíme :-). Všechno kolem ořechů ale není tak růžové, jak by se na první pohled mohlo zdát.

TŘI PŘEKVAPIVĚ ŠPATNÉ VĚCI, KTERÉ SE STANOU, KDYŽ JÍTE AŽ MOC OŘECHŮ

Přestože jsou ořechy známé tím, jak neuvěřitelně přínosné pro naše tělo jsou, nemůžeme se divit, že na nich jednoduše vznikne závislost. Většina z nás nedokáže dodržet doporučenou a nemilosrdnou “hrstku denně” a v realitě to může vypadat tak, že zbaštíme celý pytlík oříšků najednou. “No co, vždyť je to zdravé,” mohli bychom si namlouvat. Je tu ale jeden problém. Vlastně tři. S nadměrnou konzumací ořechů se pojí reálná zdravotní rizika.

1. VÁHA JDE NAHORU, VELMI RYCHLE

Možná se teď zmateně chytáte za hlavu a my to úplně chápeme. Vždyť existuje tolik studií a výzkumů, které dokazují, že ořechy nám s hubnutím pomáhají. V tom máte pravdu. Ořechy nám opravdu mohou pomoci zhubnout. To ale jen v případě, že se dokážeme držet doporučeného množství. Pokud ho překročíme, rychle dosáhneme přesného opaku. A to mnohem rychleji, než kdybyste se přejedli něčeho jiného. Je to proto, že ořechy jsou extrémně kalorické. Některé víc (para ořechy), některé míň (pistácie). Princip ale zůstává stejný. Uvedeme příklad. 30 gramů mandlí má přibližně 160 kalorií. Stejné množství těstovin má pouze 40 kalorií. Teď už to dává smysl, viďte?

2. ZAŽÍVACÍ POTÍŽE

Není se čemu divit, pokud jste se po snězení ořechů cítili nafoukle. Nejste v tom rozhodně sami. Jedná se o běžný vedlejší účinek. Můžou za to fytáty a třísloviny obsažené v ořechu. Vůbec nevadí, pokud nevíte, co to je. Důležité je, že tyhle sloučeniny dělají ořechy velmi špatně stravitelné. Pokud budete jíst příliš mnoho ořechů, vaše tělo je nebude stíhat trávit a to způsobí, že se budete cítit nafouklí. Ořechy se vůbec nedoporučují jíst, pokud máte nějaké zažívací potíže jako například průjem nebo zácpu.

3. VYPADÁVÁNÍ VLASŮ A SLÁBNUTÍ NEHTŮ

Ano, tady už zníme trošku extrémně, ale nelekejte se. Účelem tohoto článku není vás odradit od jezení ořechů. Spíš vám chceme připomenout staré známé pořekadlo – “Všeho moc škodí.” Tenhle problém se týká výhradně para ořechů neboli brazilských ořechů. Osm kousků těchto ořechů má desetkrát vyšší dávku selenu, než je jeho doporučené denní množství. Vysoké množství selenu vede právě ke zmíněnému vypadávání vlasů, slábnutí nehtů, ale i k zápachu z úst nebo dokonce bolesti kloubů a kostí. Někteří odborníci doporučují, nedávat si denně více než 4 tyhle oříšky. Pozitivní ale je, že ostatních ořechů se tento problém netýká. Takže pokud vás netrápí váha, ani zažívací potíže, nemějte strach si oříšky dopřát na denní bázi.

Zpět na blog
 
#mujjogurt
facebook instagram