facebook pixel

Jakou vybrat snídani?

Internet je plný článků o tom, co bychom vlastně měli snídat? Snídaně na slano? Snídaně na sladko? Sacharidy, nebo ne? Oddělovat žloutky od bílků? Pojďme si v tom udělat jasno!

Snídaně. Pro člověka zvyklého nesnídat představuje začátek pravidelného "zařazení" snídaně do každodenního jídelníčku zkoušku srovnatelnou se státnicemi. První radikální změna. Transformace z usedavého nezdravého stylu života na aktivní přináší oběti. Prvních z nich je 15-20 min spánku, které musíte obětovat pro snídani v klidu a míru. Dejte sbohem "nízkotučné" Jogobelle ve spěchu mezi dveřmi, konec šunkové bagetě při první volné chvíli v práci, konec všem zaběhnutým pořádkům. Vliv snídaně je zásadní. Jedna věc je ovšem jistá, jako kolem všech témat, která jsou probírána odshora dolů, tak i kolem snídaně panuje spousta mýtů a polopravd. Jak dlouho po probuzení snídat? Co snídat? Sacharidy nebo bez nich? Lidé si lámou hlavu, cítí se bezradně a setkávají se s zastaralými názory"odborníků, kteří jejich pokrok nevědomky brzdí.

Pojďme si prvně říct, čeho se vyvarovat. Pokud nepatříte mezi naprosté minimum populace, které do sebe může cpát sacharidy horem dolem od rána do večera a výsledkem je krásná vyrýsovaná postava a naběhlé žíly, na sacharidy můžete zapomenout. Často od "odborníků" i laiků slyším a čtu, že ráno je pro sacharidy nejvhodnější. A já vám říkám, že ne. Pokud vám tělo funguje, žijete zdravě, dobře spíte, měli byste mít energii ze spánku, no ne? Cítit se svěže. Pokud takhle fungujete, není přeci potřeba čerpat energii z hutné snídaně. Se "sacharidovou" snídani se většinou setkávám u lidí, kteří si 5 minut na to stěžují, že nemůžou shodit tuk na břiše. Ranní jídlo s větším obsahem sacharidů před dopoledním tréninkem pro vás zjednodušeně řečeno znamená ruční brzdu v boji se spalováním tuků. Tělo přijme daleko více energie, než ve skutečnosti potřebuje. Stravu tělo tráví několik hodin, velký příjem energie způsobí výkyvy inzulínu (po celý den se bude připomínat a vy tak budete mít neustále hlad) a spalování je stopnuto. Často se pak budíte vyloženě hladoví a lační po přísunu energie.

Nepochopte mě špatně, nejsem žádný zastánce carbs-free stravování a nepíchám doma nožem do balíčku těstovin a ovesných vloček. Sacharidy mají v jídelníčku aktivního jedince své neopomenutelné místo, ale rozhodně to není po probuzení.

A co bych vám doporučil já? Pokud sportujete, chcete se cítite dobře a formovat svojí postavu, snídani bych stavěl na bílkovině a tuku. Jako zdroj energie spolehlivě poslouží rozumné množství ovoce. Dejte si pár vajíček (množství záleží na vás, s rozumem), přimíchejte kvalitní sýr, chia semínka, šunku, zeleninu. Zvolit můžete i studenou variantu jogurtu, který si sami dochutíte. Další variantou může být avokádo, oříšky, proteinový smoothie (protein, ovoce, oříšky). Tekutá varianta vhodná především pro ty, kteří sportují brzy po snídani nebo mají problém s pevnou stravou po probuzení. Cílem je jíst pestře a kvalitně. Nikoliv toho do sebe nacpat za celý den co nejvíc, případně co nejmíň. Tělo pro svoje fungování dostatek živin potřebuje.

Obměňujte, zkoušejte, nebojte se změn a klaďte na důraz na kvalitu na úkor kvantity. Nikde netvrdím, že jiný způsob není, každý si najde ten svůj, všem sedí něco jiného a stále objevujeme nové informace a zdroje zdraví prospěšných látek.

 

Zpět na blog
 
#mujjogurt
facebook instagram